انا رفيعه حوالي ٤٥ كيلو وعاوزه اظبط اماكن الانوثه...
انا رفيعه حوالي ٤٥ كيلو وعاوزه اظبط اماكن الانوثه عندي ومش عارفه اعمل اي ومش عاوزه جراحه ولا حقن الدهون ولا فيلر وفي نفس الوقت الادويه والكريمات ضاره واتا مش عاوزه اتخن للدرجه لان انا جسمي عباره عن جسم كمتري بتخن من جناب ومش عارفه اظبط جسمي والحوار مضايقني اوي وعملي عقده وبحثت كتير اوي وعملت جلسات بالجهاز ده اللي شبه الكاسات والنتيجه مكنتش اوي يعني ممكن الحل لان الخوار عملي ازمه ومحسسني اني ناقصه
إجابة الخبير: الدكتورة ايباء النشاش
أخصائية تغذية
كيفية تكبير الصدر و الأرداف
عزيزنا العميل يتعر تقييمك تغذويا لعدم توفر طولك وعمرك ويجب تقييمك لتحديد حالتك التغذوية بدقة.
لا يمكن من خلال التغذية التركيز على مناطق في الجسم كمناطق الأنوثة فقط بل إن الخطة التغذوية تعمل على زيادة وزن الجسم كاملا بحسب احتياجات الجسم و شكله الجيني و الوراثي.
في حال كنت تعاني من النحافة فإن اتباعك لخطة لزيادة الوزن سيؤدي تلقائيا لتكبير مناطق الأنوثة وبالتالي ننصحك باتباع نظام غذائي صحي مخصص لزيادة الوزن مزامنة مع ممارسة تمارين بناء العضلات والتركيز فيها على المناطق التي ترغب بتكبيرها من خلال تقوية العضلة في هذه المنطقة كالصدر.
اما في حال لم تكن تعاني من النحافة فننصحك بالتمارين الرياضية فقط أو اللجوء للعلاجات الطبية.
حمية صحية لزيادة الوزن
الفطور: كوب من شرائح الخضراوات و الخضراوات الورقية و يمكن استبداله ب طبق سلطة/ رغيف خبز أبيض أو 2 رغيف خبز حمام صغير/ ملعقتين لبنة أو كوب لبن كامل الدسم أو 2 ملعقة جبنة قابلة للدهن/ بيضة مسلوقة أو 2 ملعقة حمص مع زيت الزيتون/ ملعقة طعام قشطة و ملعقة طعام عسل/ كوب من عصير الفاكهة الطبيعي المحلى
الوجبة الخفيفة: كوب كوكتيل فواكه منزلي مع الحليب الكامل الدسم/ صحن أرز بالحليب بحجم كوب
كوب من مغلي الحلبة المحلى بالعسل
الغداء: كوب يخنة فاصولياء خضراء أو جافة او فول اخضر/ ربع دجاجة مطبوخة بالطريقة المرغوبة أو 120 غرام لحمة مفرومة أو قطعة لحمة حمراء 120 غرام/كوب خيار وبندورة مقطعة مربعات لعمل سلطةالخضار بالطحينية مع الثوم و الليمون/ كوب برغل مطبوخ مفلفل أو كوب أرز مطبوخ
االوجبة الخفيفة : كوب نسكافيه محلى/ 3 بسكويتات دايجتيف أو قطعة كيك بالكريمة/ كوب لبن زبادي بالقشطة/ 3 حبات بلح أو تمر
العشاء: رغيف حمام صغير طول 12 سم/ 30 غرام لحم كلاوي أو كبدة أو اصبع نقانق/ كوب من الخضراوات المقلية مثل الزهرة و البروكلي/نصف كوب بابا غنوج أو متبل باذنجان
الوجبة الخفيفة: كوب حليب كامل الدسم مع ملعقة عسل طبيعي و ملعقة جنين القمح أو الشوفان/ موزة واحدة