دايما بكون عايزه اكل رغم انى مش بيكون ليا نفس حتى...
دايما بكون عايزه اكل رغم انى مش بيكون ليا نفس حتى بطنى توجهنا من الاكل بردوا اكون عايزه اكل على طول ؟
إجابة الخبير: الدكتورة ايباء النشاش
أخصائية تغذية
أسباب فرط الشهية
• السمنة واعتياد تناول كميات كبيرة من الطعام
• الاسراف في تناول الدهون و الزيوت و الوجبات السريعة
• خلل هرموني في الجسم
• تكيس المبايض
• النظام الغذائي العشوائي
• تناول الحلويات بشكل شبه يومي
• تناول علاجات دوائية فاتحة للشهية مثل موانع الحمل و مضادات الاكتئاب
كيف تتخلص من فرط الشهية
• عليك بمراجعة طبيب لإجراء بعض الفحوصات المرتبطة بالشهية مثل فحوصات هرمونية
• اشرب الماء الفاتر بمعدل 2 كوب على الريق و 2 كوب قبل كل وجبة
• في حال الشعور بالجوع تناولي الخضراوات الورقية
• قللي من كمية الأملاح من ملح الطعام و المخللات و الاجبان قدر الإمكان
• امتنعي تماما عن تنالو الحلويات و السكريات
• اجعلي نظامك خالي من الدهون بحيث يتم تنالو الاطعمة خالية من الدهون و محضرة بالسلق او الشوي
• ممارسة التمارين الرياضية تساعد على كبح الشهية
• يعتبر الكمون كابح ممتاز للشهية لهذا ننصحك بشرب 2-3 كوب من منقوعه