عن التخسيس اى ادويه مفيدة ومش ضارة تسعدنى على...
عن التخسيس اى ادويه مفيدة ومش ضارة تسعدنى على التخسيس
إجابة الخبير: الدكتور عبد الرحمن الاسمر
طبيب
العلاج
بدايه في حال زياده الوزن ننصح بالحل الامثل وهو الرياضه وظبط النظام الغذائي وحساب معدل الحرق بشكل جيد ويمكن وصف بعض الادويه لحرق الدهون مثل liposex والاورلستات وهي تعمل على زياده معدل الحرق في الجسم ولكن لها بعض الاعراض الجانبيه خاصه لدى مرضى القلب والضغط
اعراض جانبيه
1. تسارع ضربات القلب
2. غثيان
3. فقدان الشهيه
4. اسهال مائي
5. الصداع
6. الارق
7. العصبيه