أنا طولي 165 ووزني 50 عندي 18 سنه حاولت اتخن بس...
أنا طولي 165 ووزني 50 عندي 18 سنه حاولت اتخن بس مفيش فايده مفيش طريقه لزيادة الوزن من غير تحاليل ولا دكاتره
إجابة الخبير: الدكتورة ايباء النشاش
أخصائية تغذية
التقييم التغذوي
إن مؤشر كتلة الجسم لك يساوي ١٨.٥ كغم/متر مربع مما يعني أن وزنك ضمن الوزن الطبيعي نسبة لطولك.
بماذا ننصحك
لزبادة وزنك بطريقة صحيحة ابدء بممارسة تمارين رياضية لتقوية وبناء عضلات الجسم بالتنسيق مع مدرب رياضي لتكتسب الوزن على شكل عضلات جسمية.
مزامنة مع التمارين احرص على تناول ٦ وجبات يوميا على الأقل من المجموعات الغذائية جميعها وركز على استهلاك البروتين من مجموعتي اللحوم والحليب ومشتقاته.
حمية صحية لزيادة الوزن
الفطور: كوب من شرائح الخضراوات/ رغيف خبز صغير أو 2 رغيف حمام/ 2 ملعقة جبنة قابلة للدهن أو شريحة جبنة صفراء شيدر/ بيضة مسلوقة أو 2 ملعقة حمص مع زيت الزيتون/ 7 حبات زيتون/2 ملعقة طعام حلاوة الطحينية/ كوب من مخفوق الأفوكادو مع الحليب و العسل الوجبة الخفيفة: كوب حليب بالشوكولاتة ساخن أو بارد حسب التفضيل/ قطعة كيك بالكريمة/ الغداء: كوب يخنة فاصولياء خضراء أو بازيلاء أو أي نوع يخنة مرغوب/ ربع دجاجة مطبوخ او قطعة لحم ستيك خروف 60 غرام مطبوخة/ كوب لبن كامل الدسم و كوب خيار لعمل سلطة الخيار باللبن مع الثوم و الليمون/ كوب ونصف أرز مطبوخ أو كوب ونصف مقلوبة فريكة/ كوب عصير فاكهة طازج الوجبة الخفيفة: كوب مهلبية أو كوب سحلب/ كوب فيشار/ 7 حبات مكسرات نية لوز أو كاجو أو جوز قلب العشاء: رغيف خبز عربي أو قطعتين توست أو 2 رغيف حمام/30 غرام جبنة بيضاء مقلية أو 1 ملعقة زبدة الفول السوداني/ كوب بروكلي أو باذنجان مقلي/ كوب سلطة خضار بالطيحينة وجبة خفيفة: كوب لبن زبادي مع القشطة/ موزة/ قبضة اليد فواكه مجففة