إسأل خبيرة العلاقات العاطفية الآن

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 24637 | نسبة الرضا 98%

استشارات الحب و الزواج

محتاجه اتكلم مع دكتوره

تم تقييم هذه الإجابة:
محتاجه اتكلم مع دكتوره

إطرح سؤالك

إجابة الخبير: الدكتور احمد قدري

الدكتور احمد قدري

الدكتور احمد قدري

طبيب

الأسئلة المجابة 35230 | نسبة الرضا 98.8%

انت الآن في قسم الاستشارات الطبية , و استشارتك الطبية المذكورة غير واضحة , و لذلك  نرجو منكم توضيح ما هي الحالة الصحية و ما هي الاعراض المصاحبة حتى نتمكن من اجابتكم في اقرب وقت ممكن.

إجابة الخبير: الدكتور احمد قدري

الدكتور احمد قدري

الدكتور احمد قدري

طبيب

الأسئلة المجابة 35230 | نسبة الرضا 98.8%

انت الآن في قسم الاستشارات الطبية , و استشارتك الطبية المذكورة غير واضحة , و لذلك  نرجو منكم توضيح ما هي الحالة الصحية و ما هي الاعراض المصاحبة حتى نتمكن من اجابتكم في اقرب وقت ممكن.

الرد من العميل

انا مش عارفه اتصرف .. انا بحب واحد من عيله ماما و هو بيحبنى جدا و باين حتى من طريقته و هو كويس معايا بس ماما لما عرفت قالتلى ان هو مش شبهى و ان هو من النوع اللى يخلينى محبوسه و مخرجش غير بوجوده ماما قالتلى كل ده عنه قالتلى طريقته غيرك و تفكيره وحش و باباه يبقى ابن خاله ماما و عمالين يقنعونى انه مش هيريحنى و انه مش شبهى و انه مش وحش و كويس و محترم بس مش ليا و خالو قالى ان بابا مش هيوافق و ماما قالتلى كده ولدرجه انها عملت معايا مشكله كبيره عشان ابعد عنه و انا صعب عليا ابعد و مش عارفه اعمل ايه و خايفه اوى

الرد من العميل

حاولت ابعد عنه و بعدت فعلا و رجعت تانى و هو مجرد ما بعدت عنه كان تعبان و كلكنى و هو منهار عياط عشانى و احنا كنا بنتكلم فتره من غير ما يعرفوا عقبال ما يخطبنى وماما بتخوفنى ب ان لو باباعرف هيطلقها هى و انه لو عرف مش هشوفوا تانى .. المشكله انى بحبوا و مش عارفه اعمل ايه و غير كده انا حتى ماليش صحاب عشان اتكلم معاهم و احكيلهم هو اللى دايما جنبى و قايم بكل الادوار فى حياتى و هو حاول يكلمهم عشان ميكنش كن وراهم ماما قالت لو اخر واحد فى العالم مش هوافق

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 24637 | نسبة الرضا 98%

إن سبب رفض والدتك ليس منطقي ، فلماذا سوف تطلق لو تقدم لك عريس قريب لها الفتاة معرضة ليتقدم لها ألفين عريس من جميع الجهات سواء أقارب الام أو الأب أو الأصدقاء أو الشارع أو الجامعة أو أي مكان.
أما بالنسبة لانها تصور لك حياتك معه بأنها ستكون بحبس وعدم خروج وما الى ذلك فأيضا هذا ليس منطقي فالرجل قد يكون شديدا على إخواته جدا وربما لا يسمح لهم بالخروج من البيت ويفرض عليهم الجحاب ويراقب أنفاسهم.
وفجأة يتزوج بفتاة غير محجبة يعطيها كامل الحرية في التنقل والخروج وما إلى ذلك والجميع يصدم من سلوكه مع أخواته ومع زوجته فسلوكه متناقض تماما.
وتحصل كثيرا في مجتمعاتنا وربما عرفت أو سمعت عن هذا الموضوع.
وربما يكون العكس أيضا فلا يوجد حكم مطلق على السلوك البشري .
ما عليك فعله ولكي تعرفي السبب الحقيقي لرفض والدتك هو أن تخبريها بأن هذا الشاب سوف يتحدث مع والدي وهو سيتولى مهمة إقناعه وراقبي ردة فعلها على الموضوع وكيف سيكون تصرفها وردة فعلها.
والدتك وخالك يخفون أمرا ما عنك إذا علمته وقتها فقط قرري اذا ما كنت سوف تستمرين أم ستبتعدي.
طبعا أنت لا تسأليها بشكل مباشر ماذا تخفون بل عن طريق الحيلة التي أخبرتك بها سابقا وفقط راقبي وأنتبهي لكل كلمة ستقولها وقتها.

الرد من العميل

ماما شايفه ان طريقتهم و عيشتهم مش زينا و انى مش هكون مرتاحه و شايفه ان طبعهم وحش و مش شبه طبعنا و مفهمانى ان لو بابا عرف انه معايا و بنتكلم هيطلقها او هيبعد عنها و هيجراله حاجه و هى مش هتسامحنى و انا خوفت بس هو اول ما كنا مع بعض كان بيزن عليا اقولها لحد ما قولتلها و هى موافقتش انا اصلا عندى 18 سنه و نص و هو كان قالى انه هيعرف ماما لحد ما ادخل جامعتى و كان المفروض ادخلها السنه دى بس طبعا طلعت من الناس المظلومه و سقطت و عدت السنه بتاعت تالته ثانوى هى عماله تقولى انه هو السبب مع انه كان بيزعل منى لو مذاكرتش و هو عايز تقدملى و مكنش بيشتغل لما بقيت معاه و شاف ماما شايفه ان احنا غير بعض اشتغل و قالى هتعب عشانك فا بجد خايفه اوى و مش عارفه اتصرف

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 24637 | نسبة الرضا 97.5%

لا داعي بأن يعرف والدك ما بينكم حديثه معه سيكون من باب القرابة فقط دون أن يخبره بأنه يحدثك،وبما أنك لم تنهي الثانوية العامة فتوقعي بل تأكدي بأن والدك لن يوافق الآن لو تحدث معه.
ما عليك فعله في هذه المرحلة بأن تقولي لوالدتك بأنك أقفلت الموضوع وبأنك سوف تهتمين بمستقبلك وفعلا سوف تضعين كل جهدك ووقتك بإجتياز هذه المرحلة الدراسية وتنجحين وتلتحقين بالجامعة.
وقتها سوف تكون حجتك أقوى ، فبعدما شرحت لي الظروف المحيطة كأي أم سوف تفكر بهذه الطريقة من باب الخوف عليك وتعتقد بأنه هو سبب فشلك الدراسي ، أثبتي لها ولنفسك وله بأنك قادرة على ترتيب حياتك وموازنة الأمور وأن رغبتك بالارتباط بهذا الانسان جعلت منك إنسانة ناجحة وليس العكس.
وأمامك عام كامل لا تدرين ما سيحدث به،فربما عندما تلحظ والدتك هذا التغير الإيجابي تغير رأيها ونظرتها للأمور.
تعلمي دائما بأن لا تطلبي أي شيء من أي أحد إلا بعدما تقومي بما عليك من واجبات حتى لا يرفض طلبك وحتى يكون لديك الحجة القوية بمعنى "قدمي السبت عشان تلاقي الحد" وفي النهاية كل شيء يصب في صالحك فنجاحك لك وليس له أو لهم.
القلوب قلابة بمعنى أنها ربما تتبدل مع مرور الوقت ويجب أن يكون لديك ما تستندين عليه في هذه الحياة وسند الفتاة ليس رجلا فقط بل سندها نفسها وعلمها ودينها ، وليس إنسان حتى لو كان أفضل شخص على وجه الكوكب الظروف تتبدل ولى تعلمين ما تخبئه الأيام لذا الوقوف على أرض صلبة مهم جدا وبعدها تأتي باقي الأمور.
نتمنى لك التوفيق

الرد من العميل

كلامك اقنعنى و حسيت براحه شويه بس فى حاجه كمان معلش .. هى خايفه حد يقول لبابا ان احنا بنتكلم عشان تقريبا العيله عارفه ان هو بيحبنى و عايزنى و فى حد واح قال لخالوا و خالتو عشان يوقعنا و يبعدنا و ماما كمان عرفت فا هى خايفه الشخص ده يقول لبابا و الشخص ده مش معروف مين عشان راح قال ان انا و اللى بيحبنى ده مع بعض بس شاكه فى شخص معين .. و دراستى انا الحمدلله عمرى ما سقطت و ماما حاطه املها فيا عشان عارفه انى الحمدلله شاطره فى دراستى وانا اتصدمت لما عدت السنه بس رجعت بذاكر تانى و بقفل امتحاناتى و بثبتلها و قولتلها انى بعدت عنه بس خايفه اوى الشخص ده يقول لبابا فعلا

الرد من العميل

و زى ما قولتلك هى شايفه انه مش مناسب ليا و تفكيره وحش بجد الموضوع خانقنى انا بحبوا و بيحبنى جدا جدا و عارفه انه صعب فى تفكيره شويه بس بردو خايفه من كلام ماما

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 24637 | نسبة الرضا 97.6%

نبينا الكريم أوصانا بقضاء حوائجنا بالكتمان،لذا عليك أن تخبري أو تعلمي كل من حولك بأن لا شيء بينكم وتكذبي من يتحدث.
والأشياء الجميلة التي في حياتنا عندما نتحدث عنها كثيرا نفقدها لذا لا داعي لأن يعلم أحد بما يحصل.
الحب جميل جدا ولى أقول لك لا تحبي ولكن وازني حياتك لا تجعلي كل تركيزك منصب على هذا الشخص إهتمي بمستقبلك وعائلتك ولى تفكري كثيرا بما سيحصل مستقبلا.
أنت الآن بمرحلة إنتقالية مهمة جدا من حياتك والتركيز يجب أن يكون عليها رتبي سلم أولوياتك بالحياة ولى تهملي أي جانب على حساب الآخر .
اتركي الأمور تسير كما كتبها الله تعالى فربما بعد فترة قد تغير والدتك رأيها وربما أنت بعد أن تلتحقي بالجامعة تتغير كل وجه نظرك للأمور لذا لا تستبقي الأحداث وأبدأي بتغير الترتيب في سلم أولوياتك وتغيري للأفضل ولى تتركي نفسك أسيرة التحليل والتفكير وبناء توقعات ربما لن يحدث منها أي شيء.

إسأل خبيرة العلاقات العاطفية

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 24637 | نسبة الرضا 98%

  • 100% ضمان الرضا
  • انضم الى 8 مليون من العملاء الراضين
المحادثات تتم ضمن هذه البنود

في الأخبار