انا ندي 20 سنه و مش بتخن تمام وزني وصل لي 40 كيلو...
انا ندي 20 سنه و مش بتخن تمام وزني وصل لي 40 كيلو و ده مخوفي و صعب لان بتعب و انا بعا بتغل و بدرس و بعمل حاجات كتير و بتعب كتيير جدا و كل تعبي بسب وزني الخفيف ده ...غير كده انا روحت لي كذا دكتور و اللي يقولي بسبب نفسيتي واللي يقولي عندي سرعة الهضم عاليه بس مافي حل يساعدني غير ادوية كتير لحد ما وصلت ان جسمي مش متقبل اي دواء ...بالمناسبة انا من صغري رفيعه لاكن ان والدتي جابتني ف سن كبير و نولت ف الشهر 7 لما بقول كده لاي دكتور يقولي عندي مشكله ف المعده و جسمي عمتا ف هذا ماثر فيا جدا ...كنت حابه اعرف لو ف حل و ايه السبب بالظبط لكل ده !؟ و شكرا
إجابة الخبير: الدكتور عبد الرحمن الاسمر
طبيب
العلاج
بداية يرجع الوزن الى العامل الوراثي وهي تدخل بشكل كبير ايضا يمكن بسبب زيادة معدل سرعة الحرق ويتم لتعويض ذلك العرض على طبيب التغذيه لوصف معدل الكلوري اللازم لتعويض ذلك ايضا تأثير الغده الدرقيه في حال زيادتها يسبب فقدان وزن ايضا فقر الدم وغيرها من الاسباب لذلك ننصح بالعرض على طبيب لاستثناء الاسباب مرضيه
التشخيص
يتم الفحص من قبل طبيب ومعرفه الاعراض المصاحبة يتم فحص لدم في حال فقر الدم ايضا مخزون الحديد ايضا فحص لهرمون الغده الدرقيه tsh ايضا فحص لمعدل الحرق
اسباب عدم زياده الوزن
1. العامل النفسي
2. العامل الوراثي
3. فقر الدم
4. فرط نشاط الغده الدرقيه
5. الامراض المصاحبة