إسأل خبيرة العلاقات العاطفية الآن

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.9%

استشارات الحب و الزواج
تم تقييم هذه الإجابة:

اسال ؟؟

إطرح سؤالك

الرد من العميل

محتار فى الاختيار بين انك تتجوز واحده من أهلك علشان العادات والتقاليد وانا حابب دا وحابب القاعده وسط اهلى والاجتماعيات والترابط الأسرى عادات نوبية وانك تتجوز اللى بتحبها ونفسك تعيش معاها وميل على ناحية من الاتنين بحس بخوف وندم على اللى الناحية اللى سبتها والعكس اعمل اية ؟؟

الرد من العميل

ايوة

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.7%

اذا تمكنت من الموازنة بين أهلك وبين من تحب سوف تتمكن من الوصول إلى الرضا والراحة التي تبحث عنها.
اذا كان سبب رفض أهلك لمن تحب موضوع بسيط بإمكانك إقناعهم به والبقاء معهم وإتمام هذا الزواج برضاهم سيكون حلا مناسب لجميع الأطراف.
حاول أن تقنعهم بها حتى لا يأتي يوم تندم عليه لأنك لم تحاول.
ولى ترتبط بأي إنسانة أنت غير مقتنع بها على أدنى درجة لا تتزوج لترضي من حولك فقط.
في النهاية أنت وحدك من سيعيش معها وزواجك هو المسؤول عن سعادتك أو تعاستك باقي حياتك لذا إجعل قرارك نابع عن قناعة بأقل تقدير.

الرد من العميل

الموضوع انا خطبتها فعلا واقنعتهم وسبتها بسبب الوسواس ..لان فعلا شايف أن اهلى رغم موافقتهم بس من جواهم وباين على وشهم أنهم غير راضيين والنوبيين عندهم قناعات جواز نوبية مثلك مش شرط قربتك بس قناعتهم هنا مبنية على قوة الترابط والصله والاجتماعات فى الجمعيات الحرص على حضور كل الواجبات ودا بيحسسنا بالأمان وانك لو اتجوزت واحده مش نوبية بتبقى النظرة لابنك مستقبلا أن مامته مش نوبية وطبعا بيئة التربية اكيد عاتبقى مختلفة عنهم وكل دا بيشدنى انى اتجوز واحده من العيلة وحبي للبنت اللى بحبها شايفه معاها وانبساطى معاها فى بيتنا بس بفكر لما تحضر مناسبة وهيا معاك نظره أهلك مش ليها ليك انت انك لية اتجوزت واحدة مش مننا وانا عارف انها مناسبة ليا من حيث نجاحنا أن شاء الله فى الجواز والحياة العملية وتخلى عنها دا كسرها ودا وجعنى اووى ومش قادر ابطل تفكير فيها ولو رجعتلها بحس باللى فات كله قمة اللخبطة

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.7%

انسجامها مع أهلك لن يأتي بيوم وليلة وخصوصا بأن لديهم قناعة مسبقة بعدم الزواج من خارج نطاق العائلة وحتى لو لم تكن تحبها أي شخص غريب يدخل العائلة كفرد جديد تجد بأنه محط أنظار الجميع.
وهنا يأتي دورها بأن تشعرهم بأنها منكم وتحاول أن تنسجم معكم وتعامل الجميع بإحترام كبير وتحاول أن تتودد لهم وهذا الموضوع سيكون في الفترة الأولى إذا تمكنت من كسب ثقتهم وحبهم فلن يكون لديك أي مشاكل.
ولى تنسى بأن أحوال الدنيا تتبدل وربما لن تدوم هذه الإجتماعات لا سمح الله لا تدري.
المهم بالموضوع أن تبحث عن سعادتك داخل بيتك وبعدها فكر بالآخرين فما الفائدة من أن ترتبط وأنت غير راض وفكرك مشغول بأخرى.
تحدث مع الفتاة وأخبارها عن كل شيء أنت متخوف منه وتشرح لها بأن عليها بذل مجهود كبير لكسب ود العائلة وللعلم فإن هذا الموضوع لن يتطلب منها مدة طويلة وجهد كبير اذا كانت تحبك حقا.

الرد من العميل

طب ومن كتر التربية والكلام اللى بنسمع واحنا صغيرين مفيش جواز من برا دا مش ممكن يخلينى احس بعد كدا بالفرق اللى بيقوله عليه واندم انى اتجوزت من برا لان كل يوم الواحد بيسمع عن اتنين بيحبوا بعض وفى الاخر يقولك الجواز كله زى بعضه ومش بيفرق الحب ولا حاجة

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.8%

في العلاقات الإنسانية لا يوجد قاعدة نسير عليها فكل علاقة حب أو زواج هي حالة منفردة بحد ذاتها لها ظروفها وأطرافها وقناعات كل طرف.
لذا إفعل ما أنت مقتنع به وتجد بأنه التصرف الصحيح.

الرد من العميل

انا نفسي بقيت اخاف انى مرتحش من كتر الكلام انها مش نوبية لدرجة انى حسيت انى لو اتجوزتها احس فعلا انها مش نوبية بقيت حاسس انى عنصرى من غير ما احس من كتر التفاخر بانك نوبي وأننا فى تسرفتنا وتفكيرنا الجماعى وعلى المستوى الفردى أيضا مختلفيين وان هما دايما مركزين على أن احنا كدا بنحافظ على التراث وعاداتنا وتقاليدنا إنما لما تتجوز واحده مش نوبية عيالك هايبقى نصهم مش نوبي وهايبقى فى اختلاط بين العلتين وانا عارف ان لو سألت واحد واحد هايقولك عادى إنما من جواه لا طبعا ولا يحب يتعامل بس الحقيقة هما فعلا بيتعملوا مع كل الناس بطيبة وحب ومن غير عنصرية بس فى حتة الجواز الشر كله بيطلع ...

إجابة الخبير: مها سرور

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.7%

قال صلى الله عليه وسلم لا فضل لعربي على أعجمي إلا بالتقوى وقال أيضا غربوا النكاح وذلك تفاديا للأمراض الناتجة عن زواج الأقارب بشكل متكرر وكبير.
والله تعالى خلقنا شعوبا وقبائل لنتعارف لا لننفصل على شكل مجموعات صغير.
الأهل يرفضون الزواج ربما لإعتبارات مادية خوفا من خروج التركة إلى خارج العائلة فهناك عائلات تفكر بهذه الطريقة.
في النهاية إذا بقيت بهذا التردد سيأتي يوم ولن تجد هذه الفتاة بإنتظارك قرر سريعا قبل فوات الأوان.
فالذي عندك خيار اليوم ربما تكون حلما لشخصا آخر يسعى ويقدم لها الحب والإستقرار والأمان الذي لم تتمكن أنت أن تقدمه لها.
فهي لن تنتظرك طوال العمر حتى لو أحبتك 

إسأل خبيرة العلاقات العاطفية

مها سرور

مها سرور

خبيرة العلاقات العاطفية

الأسئلة المجابة 23473 | نسبة الرضا 97.9%

  • 100% ضمان الرضا
  • انضم الى 8 مليون من العملاء الراضين
المحادثات تتم ضمن هذه البنود

في الأخبار