عايزة اخس ومش عارفة اعمل ايه ومش عايزة قرصات ادويه...
عايزة اخس ومش عارفة اعمل ايه ومش عايزة قرصات ادويه ايه الحل
إجابة الخبير: الدكتورة ايباء النشاش
أخصائية تغذية
التخسيس والتخلص من الوزن الزائد
• اتبع حمية قليلة الدهون والكولسترول و منخفضة بالسعرات الحرارية على أن تكون حمية صحية متوزانة
• مارس التمارين الرياضية كل يوم ساعة و يفضل ممارستها في منتصف فترة انقطاع 4 ساعات عن الطعام
• اشرب يوميا 2 كوب قرفة أو زنجبيل بمعدل كوب قبل الغداء و كوب قبل العشاء
• تناول كوب سلطة أو شوربة خفيفة في بداية كل وجبة
• ركز على اللحوم الخالية من الدهون مثل لحم العجل و صدر الدجاج
حمية صحية لانقاص الوزن
الفطور: 2 ملعقة لبنة او جبنة كريمية او جبنة صفراء+ رغيف خبز اسمر أو خبز توست شريحتين +2 شريحة تيركي او بياض بيضتين + شرائح خضار
وجبة خفيفة: نصف كوب حليب قليل الدسم ويمكنك اضافة القهوة له أو الكاكاو بدون تحليته ومعه 6 حبات بسكويت هش قليل الدسم
الغذاء: نصف صدر دجاجة مشوي أو مسلوق وبديله سمكة مشوية متوسطة الحجم + 6 ملاعق أرز او معكرونة من القمح الكامل + كوب سلطة + كوب لبن قليل الدسم
وجبة خفيفة : نص كوب عصير طبيعي أو 2حبة تين مجففة او حبة فاكهة متوسطة الحجم + كوب منقوع الكمون والليمون أو مغلي القرفة.
وجبة العشاء: 2 كوب سلطة خضار مع قطع الجبنة البيضاء و ربع رغيف خبز محمص ومقطع أو سلطة تونا مع ربع رغيف خبز
الرد من العميل
تماما
إجابة الخبير: الدكتورة ايباء النشاش
أخصائية تغذية
نتمنى لك السلامة دوما