انا مهما اكل اكل صحي جسمي مش بيستفيد يعني وله بتخن...
انا مهما اكل اكل صحي جسمي مش بيستفيد يعني وله بتخن وله بخس ثابت علي وزن طول عمري كده هل المكملات هي الحل عشان انا تعبت ونفسي جسمي يبقي رياضي وللعلم انا لاعب كرة قدم بس مش في نادي
إجابة الخبير: الدكتورة دعاء هجين
أخصائية تغذية
أهم النقاط الواجب مراعاتها في تغذية الرياضيين
يجب وضع خطة تمرين مناسبة من حيث نوع التمارين والتكرار وفترات الراحة تحت إشراف المدرب لتفادي الإصابات, بحيث يترتب عليك تطبيق مزيج من تمارين الكارديو والقوة لكي تخسر الدهون وتبني العضل
يجب وضع خطة تغذية سليمة تضمن لك بناء عضلات صافية دون إضافة دهون, كما يجب عمل فحص ال In body لبيان سرعة الحرق ونسبة الدهون والعضل في جسمك ومن ثم جدولة حمية تناسبك.
توقيت الأكل مع التمرين مهم جدا, فيجب تناول وجبة قبل التمرين بساعتين أو ساعة ونص لتتجنب عسر الهضم, وتناول وجبة غنية بالبرروتين خلال ساعة من بعد انتهائك من التمرين.
مثال على حمية مفيدة للرياضيين
• الفطور:(كوب حليب (240 مل) خالي الدسم+ 3 ملاعق كبار شوفان+ ملعقة كبيرة عسل)
• سناك :240 مل عصير فريش+ نص رغيف خبز الريف+ 2 قطعة تيركي كبار + ملعقتين لبنة + خضار
• سناك : 2 بيضة مسلوقة أو 4 بياض بيض +نص رغيف خبز اسمر + كوب سلطة
• الغذاء : صدر دجاج منزوع الجلد والعظم 120 غرام (الوزن بعد الطبخ) او 120 غرام (الوزن بعد الطبخ) لحم بقر منزوع الدهن+ 16 ملاعق كبار رز مسلوق + كوب لبن رايب خالي الدسم او كوب حليب خالي الدسم + كوب خضار مشوية ( بروكلي, فليفلة, كوسا)
• العشاء: صحن سلطة تحتوي على الخيار الخس البندورة الخل والليمون+ 90 غ تونا + نصف كوب ذرة او 90 غ بطاطا مشوية + 240 مل حليب قليل  الدسم