إسأل مهندس الحاسوب الآن

المهندسة خلود المجدلاوي

المهندسة خلود المجدلاوي

مهندس الحاسوب

الأسئلة المجابة 38559 | نسبة الرضا 97.9%

اختصاصي حاسوب

نسيت باص ورد اللاب جيه مفروض مهندس كمبيوتر حاول...

تم تقييم هذه الإجابة:
نسيت باص ورد اللاب جيه مفروض مهندس كمبيوتر حاول فيك الرمز مينفعش قالى هنزل نسخه جديده معرفش عمل فيه ايه بقت الشاشه سوده وتدخل ع شاشه زرقا فيها ابوشن كتير منها تغير الباص ورد بس مش بيدخل ع الويندوز خالص هل فى حل وايه هو

إطرح سؤالك

إجابة الخبير: المهندس صلاح ملوح

المهندس صلاح ملوح

المهندس صلاح ملوح

مهندس حاسوب

الأسئلة المجابة 20113 | نسبة الرضا 98.1%

السلام عليكم ورحمة الله
عزيزي العميل يمكنك محاولة ازالة كلمة مرور الويندوز من خلال تشغيل الجهاز ثم اضغط مطولاً على زر Shift واضغط على Restart وانت تضغط على زر Shift

ثم اضغط على Troubleshoot ثم اضغط على Reset this pc

قم باختيار Keep my files لمحاولة المحافظة على ملفاتك في حال لم تنجح قم بأعادة الخطوات واختار Remove everything

ثم اختار only the drive where windows is installed ثم اضغط على Just remove my files

كما يمكنك إستخدام جلسات المتابعة معي على الهاتف. إذا كنت ترغب في الحصول على جلسة الهاتف، سيكلفك رسوم بسيطة للمكالمة، إضغط على هذا الرابط لحجز جلسة الهاتف:
jawabkom.com/61051019 
أرجوا أن تكون الإجابة على إستفساركم مفيدة وواضحة، ويُرجى إعلامي إذا كان لديكم إستفسارات أخرى. إن تقييم الإجابة من أعلى الصفحة يساعدنا على تحسين جودة الإجابات وضمان تواجد أفضل الخبراء لمساعدتكم.
يسعدنا تواصلكم دائما، و يمكنك أيضا إستشارة العديد من الخبراء على جوابكم، كالمحامين، اخصائيوا التغذية، المهندسون وغيرهم.
خالص تحياتي
المهندس صلاح ملوح

الرد من العميل

بقول لحضرتك مبقاش فيه ويندوز ادخل عليه بيجبلى شاشه سودا وبعدين تدوس انترانتى يجيلى شاشه زرقا فيها اوبشن كتير مفيش ويندوز

الرد من العميل

وهو المهندس إللى جيه بيقول السى دى حول يدخل اسطوانه الويندوز مش قابل وبعدها ادهونى بالمنظر ده مش بيدخل ع ويندوز ولا حاجه

إجابة الخبير: المهندس صلاح ملوح

المهندس صلاح ملوح

المهندس صلاح ملوح

مهندس حاسوب

الأسئلة المجابة 20113 | نسبة الرضا 98.1%

عزيزي العميل قم بمحاولة اصلاح المشكلة عن طريق اتباع الخطوات التالية قم بأعادة تشغيل الجهاز ثم اضغط بشكل متكرر على زر F8 للدخول الى شاشة الاستعادة ثم اضغط على خيار Repair your Computer

ثم اضغط next

ثم اضغط على Command Prompt

ثم ادخل هذا الامر chkdsk c: /r ثم اضغط Enter

ثم اضغط Restart

خالص تحياتي
المهندس صلاح ملوح

الرد من العميل

لما بفتح بيطلب منى الباص ورد ف خانه لونها ازرق كده بكتبه بيدخل على الشاشه سودا مكتوب فيها Booting kiss missingPress Ctrl+ Alt + Del to restart بعمل كده يروح جيبلى الخانه بتاعته الباص ورد تأنى ويقعد يعيد نفس الخطوات

إجابة الخبير: المهندسه روان الريماوي

المهندسه روان الريماوي

المهندسه روان الريماوي

مهندسة حاسوب

الأسئلة المجابة 14191 | نسبة الرضا 97.8%

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته 
قم بأعادة تشغيل الجهاز ثم اضغط بشكل متكرر على زر F8 للدخول الى شاشة الاستعادة ثم اضغط على خيار Repair your Computer
ثم اكمل الخطوات الموضحه في الاعلى 
خالص تحياتي 

الرد من العميل

حضرتك قالولى كده ف الاجابه إللى قل ل حضرتك فانا ردت وقولت لما بفتح بيطلب منى الباص ورد ف خانه لونها ازرق كده بكتبه بيدخل على الشاشه سودا مكتوب فيهاBooting kiss missingPress Ctrl+ Alt + Del to restartبعمل كده يروح جيبلى الخانه بتاعته الباص ورد تأنى ويقعد يعيد نفس الخطواتمش قابل انى ادوس على f8 دوست كتير ومدنيش اى حاجه ليعمل خطوتين إللى انا شراحهم فوق ممكن حل ؟

إجابة الخبير: المهندسة خلود المجدلاوي

المهندسة خلود المجدلاوي

المهندسة خلود المجدلاوي

مهندس الحاسوب

الأسئلة المجابة 38559 | نسبة الرضا 97.7%

عزيزي العميل ارجو التاكد من توصيل الهارد ديسك وتعيين الهارد ديسك كهارد مفعل واول في التبويب اي الاقلاع لمزيد من التفصيل في الخطوات 
ارجو توضيح نوع الجهاز لافادتك بالحل المناشب بالضبط  ونوع النظام ويندوز 7او 10 او 8 
يسعدنا تواصلكم دائما, و يمكنك ايضا استشارة العديد من الخبراء على جوابكم, كالاطباء, و اخصائيوا التغذية, و المهندسون, و غيرهم
خالص تحياتي
المهندسة خلود المجدلاوي

إسأل مهندس الحاسوب

المهندسة خلود المجدلاوي

المهندسة خلود المجدلاوي

مهندس الحاسوب

الأسئلة المجابة 38559 | نسبة الرضا 97.9%

  • 100% ضمان الرضا
  • انضم الى 8 مليون من العملاء الراضين
المحادثات تتم ضمن هذه البنود

في الأخبار