انا حامل في الشهر الاول بس انا جسمي ضعيف جدا و...
انا حامل في الشهر الاول بس انا جسمي ضعيف جدا و عايزه اقوي جسمي عشان استحمل الحمل بس انا فاقده الشهيه و مش عارفه اكل اي حاجه ولا اشرب حاجه ممكن اغصب نفسي على الاكل و الشرب بس الحاجات المفيده اللي هتقويني اللي حضرتك ممكن تنصحيني بيها
إجابة الخبير: الدكتورة دعاء هجين
أخصائية تغذية
ما التغذية المناسبة للحامل؟
تعتمد تغذية الحامل على عدة عناصر كالعمر والوزن قبل الحمل وخلال الحمل, وأهم نقطة يجب مراعاتها الحصول على العناصر الغذائية الاساسية يجب ان تحصل الحامل على الحديد من الكبدة واللحوم مع فيتامين سي الموجود بالبرتقال والكيوي والفواكه الحمضية, كما ان الفوليك اسيد اساسي للحماية من تشوهات العصب الانبوبي للجنين, وتعتبر الخضار والكبدة والبقوليات من المصادر القوية بهذا الفيتامين
كما يمنع الحامل من تناول الادوية او الكحول او التدخين, ويفضل الابتعاد عن القهوة والمنبهات خصوصا في الاشهر الاولى من الحمل, مع تجنب الأطعمةالغنية بالدهون والسكريات والطعام العالي بالشحوم والدهون الحيوانية مثل الزيوت المهدرجة والسمنة والزبدة واستبدالها بزيت الزيتون والزيوت النباتية الأخرى لكن أيضا بشرط تناول هذه الزيوت بكمية قليلة.
ما هي الحصص لغذائية الموصى بها للحامل؟
• 3-4 أكواب من الحليب وبدائله
• 180- 240غ من اللحوم وبدائلها
• حبة او حبتين من الفواكه الحمضية
• حبتين من الفواكه المختلفة
• 3-5 حصص من الخضار بأنواعها
• 6-11 حصة من الحبوب الكاملة, والحصة تساوي ثلث كوب حبوب أو ربع رغيف خبز عربي اسمر
• ملعقة أو ملعقتين من زيت الزيتون.